Interview met Johan Klein Haneveld 

 
Hoe voelt dat om je boek voor het eerst in je handen te kunnen houden?
Het is altijd weer een bijzonder moment, want iets dat zich eerst alleen maar in mijn hoofd bestond, en daarna alleen maar in de ‘cloud’, is er nu zwart op wit, op papier. Het voelt dan eindelijk echt. En dan bedenk ik me opeens dat andere mensen die woorden die eerst van mij alleen waren nu ook kunnen lezen. Heel bijzonder!
Hoe kwam je op het idee voor dit verhaal?
Ik had net het eerste boek geschreven van mijn fantasytweeluik ‘De Krakenvorst, boek 1: Keruga’, en ik zat moed te verzamelen om te beginnen aan het tweede boek, ‘Kartaalmon’. Aan een nieuw boek beginnen is toch altijd even slikken – zo’n uitdaging. Dus besloot ik iets anders te schrijven, namelijk een vervolgverhaal op mijn blog. En ik wilde iets met dinosaurussen. Maar waar vind je die nou nog? Op internet had ik gelezen dat onderzoekers kippen wilden fokken met dinosauruskenmerken. Van het een kwam het ander. In een SF-roman van Kim Stanley Robinson las ik over mensen die door het zonnestelsel reisden in uitgeholde asteroïden. Wat nou als die al zo lang in gebruik zijn, dat ze ondertussen weer verlaten zijn? Wat als de planten en dieren daarbinnen blijven leven, blijven groeien? Wat als een ontdekkingsreiziger in deze lege werelden binnendringt, omdat er verder geen verlaten plekken meer zijn overgebleven in het zonnestelsel?
Hoe kwam je op de namen van de hoofdpersonen, en lijken ze op iemand uit je omgeving?
Jonas Janquill is de naam van mijn hoofdpersoon. En Jonas is de naam van mijn neefje, die toen ik het verhaal schreef twee was!
Hoe ging het schrijfproces in zijn werk (maak je aantekeningen, tabellen of heb je zelfs foto’s in je hoofd, of gebruik je foto’s van internet?
Ik heb het titelverhaal in een paar weken geschreven tussen de twee boeken in. Ik had het verhaal in mijn hoofd zitten, ik wist hoe het af moest lopen, maar een paar elementen heb ik tijdens het schrijven verzonnen. 
Hoe lang schrijf je per dag,en hoelang heb je over dit boek gedaan?
Als ik schrijf doe ik dat meestal in de trein van en naar mijn werk, en in de lunchpauze. Bij elkaar zal ik dan iets meer dan twee uur de tijd hebben om te schrijven. In het weekeinde ga ik wel eens bij de Coffee Company zitten in Delft en dan heb ik wat meer de tijd. Ik kan niet duidelijk zeggen hoe lang ik over het boek heb gedaan. Ik heb toen mijn fantasyboeken af waren twee jaar lang alleen maar korte verhalen geschreven. Een paar daarvan zijn in deze bundel terechtgekomen. De rest zal verschijnen in tijdschriften als Fantastische Vertellingen (een aanrader!) en de Ganymedes-bundels.
Wie heeft de cover gemaakt en heeft de cover een betekenis?
Mijn goede vriend Cornell heeft de cover gemaakt. Hij is een kei in schilderen en tekenen op de computer, en heeft ook covers gemaakt voor bijvoorbeeld het tijdschrift de KIJK. Wat je ziet op de cover is de binnenkant van een van de verlaten asteroïden, een waar ooit bossen waren aangeplant, maar waar nu al lang geen mensen meer leven. Voor hoofdpersoon Jonas voelt het als thuiskomen. 
Wat vindt jij zelf het leukste van het boek, of wat raakt jezelf het meeste uit je verhaal?
Ik vind het leuke aan mijn boek dat de verhalen redelijk dichtbij huis beginnen, ergens halverwege deze eeuw, maar dat hoe verder je in het boek leest, hoe dieper je doordringt in de toekomst. De laatste paar verhalen spelen zich af aan het eind van de tijd, als er geen nieuwe sterren meer ontstaan, en zelfs zwarte gaten zeldzaam worden. Maar zelfs op dat oneindig verre moment komen elementen uit de eerder verhalen terug, en blijven mensen met dezelfde vragen worstelen als altijd.
Heeft het boek een boodschap?
Ik schrijf over de onderwerpen die mij bezighouden, en al van kinds af aan maak ik me zorgen over de manier waarop wij als mensen omgaan met onze planeet, en met andere mensen. Toen ik jong was las ik over zure regen die bossen deed afsterven, de kap van het regenwoud en de jacht op walvissen. Nu is er de klimaatverandering, de dood van koraal en het uitsterven van talloze soorten. Tegelijk lijkt de onverdraagzaamheid toe te nemen, en hebben mensen minder begrip voor individuen die van ze verschillen, die misschien anders geaard zijn of op de vlucht zijn. We sluiten ons voor ze af. Daar kan ik verdrietig om worden. Want volgens mij dreigen we zo onze menselijkheid te verliezen. We zijn pas echt menselijk als we op andere mensen en onze leefomgeving echt op waarde weten te schatten. Als we die leren liefhebben. Dat klinkt best verheven, maar mijn verhalen zijn vooral bedoeld om spannend te zijn! Ik hou van een goede actiescène op zijn tijd.
Een Boodschap aan je lezers en de leden/volgers van deze site/pagina:
Verbeelding is een groot goed. Die helpt ons om anders te kijken naar onze wereld, naar de mensen om ons heen, of naar onszelf. Fantastische verhalen kunnen daarbij helpen, onze verbeelding stimuleren. Zoals een van mijn favoriete schrijvers, G.K. Chesterton, het zei: we lezen in sprookjesverhalen dat het gras paars is en de hemel van goud, zodat we ons erover verwonderen dat ons gras groen is en onze hemel blauw. Daarom vind ik het zelf zo leuk fantastische verhalen te lezen, en ben ik ze ook zelf gaan schrijven. En ik heb in Nederland nog andere schrijvers ontmoet die ook met fantastische verhalen bezig zijn. Er zijn zelfs hele tijdschriften, zoals Fantastische Vertellingen. Zoek de site daarvan eens op (http://www.fantastische-vertellingen.nl/) en bestel een nummer of neem een abonnement. Je zult fantastische schrijvers ontdekken! En ik zelf schrijf ook lekker door. Zo komt half december mijn achtste boek uit: ‘De krakenvorst, boek 2: Kartaalmon’ en hoop ik in 2008 een tweede verhalenbundel te publiceren, ook weer bij Godijn Publishing. Als je op de hoogte wilt blijven kun je me volgen op Facebook, op de pagina ‘Johan Klein Haneveld, schrijver’ of kijken op JohanKleinHaneveld.blogspot.nl.

Geef een reactie

