Schrijver van de maand September 2017: Pen Stewart- De Boeken

 

 

Kun je een stukje schrijven over je boeken.

De afgelopen jaren heb ik twee verhalenbundels gepubliceerd en diverse korte verhalen. Zowel in  ‘Nanokanaries en Olifantenhersenen’, als in ‘Tijd M.A.N. Chine’ staan diverse korte verhalen en een novelle. De achtergronden en het ontstaan van al die verhalen hangen onlosmakelijk samen met de vele schrijfwedstrijden waaraan ik heb deelgenomen in de afgelopen vijf/zes jaar. Het zijn meestal de toppers uit die wedstrijden. Zo won het verhaal ‘Nanokanaries en olifantenhersenen’ de feniksprijs op de Harland Awards, enkel jaren terug. De novelle ‘De Distortiaanse linie’ werd dan weer vijfde op een YA schrijfwedstrijd in Nederland. Die novelle ben ik op dit moment samen met kunstenaar Marten Blom aan het bewerken tot een beeldroman: Distortia. Een geweldig leuk en artistiek project in samenwerking met uitgeverij Ambilicious.

Ondertussen schreef ik echter ook verder aan een fantasy-reeks, en ging ijverig op zoek naar een geschikte uitgever. Dat verliep niet bepaald van een leien dakje. Mijn manuscript ‘Wintercode’ stond ooit op de longlist van de Luitingh-manuscriptenwedstrijd, nu ongeveer vijf jaar geleden. Dat was een heel prille versie van het boek, waar nu eerlijk gezegd nauwelijks nog iets van is weer te vinden. Diverse uitgevers wilden “Wintercode” de afgelopen jaren uitgeven of hadden ernstige interesse om dat te doen. Toch kwam het telkens niet tot publicatie. Dat was aan diverse factoren te wijten. In verschillende gevallen was voor mij ‘de artistieke klik’ er niet, en vaak waren het betaaluitgevers, iets wat ik pertinent ben blijven weigeren. Ik wil mijn lezers de beste kwaliteit bieden, en die krijg je eigenlijk enkel bij een uitgever die vol op investeert in het boek om een lezerspubliek voor zich te winnen. Ik wou Wintercode dus enkel en alleen via een reguliere uitgever publiceren, die de nodige redactie liet doen, en dan bedoel ik échte redactie, zoals  een grote uitgeverij dat ook doet, en niet enkel wat tekstcorrectie.

En zo kwam ik na veel omzwervingen en vijf jaar zoeken uiteindelijk bij Jasper Polane terecht en Quasis Uitgevers. Een heel bewust klein blijvende uitgeverij die zich richt op absolute kwaliteit, zowel naar de lezer, als naar de auteur toe. En dat blijkt een ‘golden match’ te zijn. Door hun specifieke artistieke achtergrond begrepen Jasper en Petra Polane nog beter dan ik waar dit boek heen moest, en hoe het zich volstrekt kan onderscheiden van andere boeken. Zo ontstond wat ik ondertussen het ‘Wintercode kunstproject’ noem, een samensmelting van mijn schilderwerk en mijn schrijfwerk. Ik maakte meer dan twintig schilderijen voor Wintercode. De bedoeling daarbij was om zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven. Vaak zijn illustraties in fantasyboeken toch nog behoorlijk clichématig van opbouw en stijl en blijft men in ‘de Tolkien-vormgeving’ hangen. Elfen, draken, etc. Niets mis met Tolkien en de prachtige wereld die hij geschapen heeft, maar ik wil graag mezelf zijn. Ik schilder vrij impressionistisch, en zelfs expressionistisch, en dat zie je in de illustraties. Als je naar de covers van mijn verhalenbundels kijkt, en naar mijn splinter ‘Opgejaagd’, dan is het zo mooi om diezelfde, eigen karakteristieke stijl terug te zien in Wintercode. Het geeft een geheel eigen sfeer aan mijn boeken en verbind hen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s