Interview met Roderick Leeuwenhart

Naar aanleiding van de Dutch Comic Con, geef ik zo nu en dan een beetje extra aandacht aan de auteurs, die er komen.

Nu heb ik een leuk interview voor jullie met Roderick Leeuwenhart.

Vertel iets over jezelf?
Hallo! Ik ben Roderick Leeuwenhart en ik schrijf boeken voor een ‘geek publiek’. Met name voor Japanfans momenteel, want ik heb zelf een voorliefde voor manga, anime, sushi en cosplay. Het zijn fantasierijke boeken die barsten van het enthousiasme, want als je zelf ergens van houdt, komt dat ook sterk door in je werk. Ik ben op weg om van het schrijven mijn fulltime werk te maken, maar dat is loeimoeilijk, dus geef me nog een paar jaar om er te komen. Wat ik het leukste vind aan schrijven/uitgeven is dat je in je eentje een totale wereld kunt scheppen, van de eerste zin tot de cover en het in de handen drukken van je trouwe fans en nieuwsgierige lezers. Misschien binnenkort ook de jouwe? Maak jezelf alvast lekker op http://www.uitgeverijleeuwenhart.nl 🙂

Vertel iets over je boeken?
Het allerergste wat je een lezer aan kunt doen is een saai verhaal, dus besteed ik ongelooflijk veel zorg dat mijn boeken boeien. Tot op het niveau van individuele woorden in een zin bestudeer ik mijn werk; hoe het in het oor klinkt, hoe het in de mond rolt, hoe het er op de pagina uitziet. Schrijven is eindeloos rommelen en schaven tot alles klopt. Het resultaat is er gelukkig ook naar: de meeste reacties op de Pindakaas en Sushi serie bevatten een combinatie van de woorden ‘leest’, ‘heerlijk’, ‘weg’. Dan ben je er al half. Het schrijven van Sterrenlichaam, de sciencefictionroman die ik nu schrijf, gebaseerd op het verhaal waarmee ik vorig jaar de Harland Awards won, is een uitdaging. Als volwassen verhaal is het een stuk complexer dan YA, dus daar ligt de uitdaging om het alsnog als een trein te laten lezen.

Wat is manga precies en wat maakt het zo leuk?
Manga is het Japanse woord voor strip. Dat is het. In Japan is er een rijke en gigantische striptraditie, waar strips nu juist niét alleen voor kinderen zijn. Daardoor catert het medium aan iedereen en vindt je er alle genres en stijlen in terug. Manga heeft een aparte evolutie doorgemaakt ten opzichte van Amerikaanse comics of Europese strips, dus heeft het eigenzinnige dingen te bieden. Een grotere nadruk op emotie en de interne conflicten en gedachtegangen van de personages, bijvoorbeeld. Kort gezegd: je vindt er verhalen die je nergens anders tegenkomt.

Waarvan of waardoor komt de geek in je los?
Leuke vraag! Er zijn bepaalde series waar ik heel enthousiast over wordt. Soms zijn dat voor de hand liggende dingen zoals Marvelfilms, Game of Thrones of de nieuwste games van Nintendo. Maar even leuk zijn de wat persoonlijkere, minder alomvattende dingen. Bijvoorbeeld de Netflixserie The Good Place, of in het recente animeseizoen: Laid-back Camp. Dat is een serie over Japanse meisjes op de middelbare school die het leuk vinden om in de winter te kamperen rond Mt. Fuji. Het verhaal gaat letterlijk nergens anders over; alleen over hoe plezierig die activiteit is. Ontzettend rustgevend!

Wat ga je allemaal doen op DCC?
Ik sta bij de AniWaystand en geef lezingen. Gedurende het hele weekend verkoop ik dus mijn boeken én abonnementen voor het geweldige tijdschrift AniWay (over Japanse popcultuur) waar ik al heel lang voor schrijf, en daarnaast heb ik twee lezingen over schrijven. Dat doe ik samen met mede-auteurs Sophia Drenth en Jasper Polane.

Wat is je ervaring als auteur op Cons?
Ik maak hier even een onderscheid tussen Japanse animecons en Comic Cons. De vele animecons die Nederland rijk is, hebben me altijd enorm gesteund met mijn boeken. Logisch, want de verhalen spelen zich daar ook af. Zonder hen had ik dit nooit kunnen doen! Dus de organisaties van Abunai, Anime en Tomo ben ik erg dankbaar. De Comic Cons zijn nieuwer. Mijn ervaringen daar zijn wisselend. Soms bieden ze me een plekje aan, maar veel vaker valt er weinig te regelen, en dan blijkt dat je als Nederlandse auteur minder interessant voor ze bent dan Hollywoodsterren. Ik hoop uiteraard dat daar verandering in komt. Daar ligt ook een opgave voor mezelf: hoe meer mijn boeken gelezen worden, des te eerder krijg ik toegang tot die snackgevulde green room achter de schermen.

Wat zijn je favoriete boeken en genre en waarom ?
Mijn favoriete genre van boeken wisselt tussen sciencefiction, 19de eeuwse klassiekers (Moby Dick, Oorlog en Vrede, De Graaf van Monte-Cristo) en, ach, eigenlijk gewoon alles wat goed is. Ik ben een fan van David Mitchell (Cloud Atlas, Slade House), Frank Herbert (Dune) en James Clavell (Shogun). Maar ik lees ook filosofie (momenteel ben ik Plato aan het herlezen, met zijn hilarisch-akelige Republiek), wetenschappelijke non-fictie en kinderboeken. Ik ben een omnivoor.

Welke boek wil je nog lezen, maar kom je maar niet aan toe?
1812, een non-fictieboek van Adam Zamoyski over Napoleons dramatische excursie in Rusland. Nadat hij Moskou had overgenomen, bleek de stad in de hens gezet en alle voorraden geplunderd. Zijn Grande Armée moest roemloos de aftocht blazen en werd tijdens de doodsmars afgeslacht, als ze al niet verhongerde. Een omslagpunt in de Europese geschiedenis. Het boek staat al jaren in mijn kast, maar ik vind er maar nooit tijd voor. Balen.

Wat moeten wij echt lezen als het op sciencefiction aankomt?
Tot mijn schande ken ik te weinig moderne sciencefiction om hier een respectabel antwoord op te geven. Ik ken vooral klassiekers. Laat ik daarom iets uit Japan kiezen: ik ben fan van de militaire sf-serie Legend of the Galactic Heroes van Yoshiki Tanaka. Die wordt momenteel in het Engels uitgebracht in kleine, betaalbare boekjes. Totale militaire waanzin.

Heb je plannen voor nieuwe boeken?
Nu Pindakaas en Sushi klaar & af & rond is, ga ik natuurlijk nieuwe dingen maken. Ik wilde eerst meteen door naar een nieuwe, nog gavere serie rond de yokai van de Japan – een soort mix tussen Japan, Doctor Who en Pokémon – maar toen ik de Harland Awards won… Ik had ineens veel zin en veel aanmoediging om eindelijk die hardcore sciencefictionroman te schrijven, waarmee ik me al tijden wil bewijzen. Sterrenlichaam dus! Ik ben hard aan het werk om de eerste draft af te maken. Het is een hele klus, dus hopelijk heb ik later dit jaar weer wat nieuws te melden. Het wordt in ieder geval een mind-blowing verhaal, een moderne interpretatie van de klassieke, smeuïge sf uit het gouden tijdperk.

Wat heeft de toekomst (denk je/hoop je) voor jou in petto?
Ik heb al een plekje gereserveerd onder een van de mooie bruggen in Deventer om mijn dagen te slijten. Nog even een kartonnen doosje bij de Jumbo halen om in te slapen en dan ben ik compleet.

Je brengt ook andere boeken uit, van andere auteurs, via je uitgeverij. Vertel daar eens wat meer over?
Dat is nog heel summier momenteel, maar dat wil ik uit gaan breiden. Samen met stripuitgever Syndikaat heb ik vorig jaar een label opgezet voor MANGA VAN NEDERLANDSE BODEM. Hanabi heet het. Daar geven we elk jaar een aantal ontstellend goede, korte graphic novels mee uit, van het grootste mangatalent dat ons land te bieden heeft. Dit jaar gaan we doodenge griezelmanga uitgeven. Superleuk. Kijk op http://www.hanabipublishers.nl voor meer!

Heb je een boodschap voor je (toekomstige) lezers?
Uitgeverij Leeuwenhart™ is niet aansprakelijk voor letsel toegebracht door papiersneetjes aan je vingers, opgelopen tijdens het lezen van onze boeken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s