Recensies Fantasy

Oli Veyn – de orde van de poortwachters: deel1, Initiatie

Nido is een sterk meisje, school is elke dag weer een plaag voor haar. Haar klasgenoten pesten en treiteren haar vreselijk. Een schoolreisje loopt enorm uit de hand.

Nido komt in aanraking met een geheime orde en ze moet noodgedwongen een zware opleiding volgen. Ook hier heeft ze een kwelgeest: Sert. Maar ze geeft niet op en leert zichzelf steeds beter kennen. Ze moet vechten voor haar leven en komt er al snel achter, dat het leven van een Poortwachter levensgevaarlijk is. De Poortwachters beschermen de wereld namelijk tegen alles, wat er aan de andere kant van de poort op de loer ligt. Maar ook in de normale wereld, moet je ogen in je rug hebben. Het gevoel van onveiligheid, liet mij niet meer los……….Haar leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

Dit is een verhaal, dat heel vlot leest. Ik zou het fantasy noemen, young adult met een vleugje science fiction. Bijzondere wezens, vertrouwen, prachtige zenuwslopende vechtscenes en andere dimensies, zijn maar een paar steekwoorden. Het boek raakt je ook, dat kan niet anders. Hierdoor is het een echte pageturner en als je het boek dichtslaat wil je meteen meer.

Nido is een personage, waarin ik veel herken. Dus het verhaal werd ook persoonlijk. Je wilt haar het liefste een knuffel geven en vertellen dat alles weer goed komt. Maar in haar geval, kun je die belofte niet waarmaken.

Ook heb ik er een dikke bookcrush aan over gehouden. ( of moet ik zeggen 2 crushes)? De liefde in dit boek is zo sterk. En ik hoop dat Nido gelukkig mag zijn, met de man van haar keuze in de toekomst. Opoffering en keuzes maken, ze krijgt veel voor haar kiezen…. En de mensen die van haar houden ook. De emoties in het boek, slepen je deze mysterieuze wereld in. Heb genoten vanaf het begin tot het eind!

Na het lezen van Dit boek, kijk je iets anders naar toeristische bezienswaardigheden. Bijvoorbeeld de grote poorten en bogen in diverse grote steden. En de Stonehenge is nog mysterieuzer geworden. Omdat je toch denkt: wat als? Heerlijk die mysterieuze sfeer!
Heerlijk boek, ik geef het,5*****

Sonn Franken – Bleke demonen

In dit verhaal neemt Akam je weer mee op een avontuur. De wereld is niet meer veilig…… Bleke demonen, willen de wereld veroveren. Zij hebben een gevaarlijke kracht: via hun gedachten, kunnen ze mensen laten doen wat ze willen. Akam wil uitvinden wie deze demonen zijn, waar ze vandaan komen en hoe hij ze kan stoppen. Op hun reis komen ze in verschillende gevechten terecht. Een van de allermooiste vond ik: De slag bij de Shriepkluks. Daar doet de grond vreemde dingen en zie je een slagveld in pure horror veranderen. Shriepkluks zelf zijn prachtige wezens en mooi op papier gezet en vooral erg wijs. Akam zijn bondgenoten en vrienden steunen hem op deze queeste. Hij maakt ook nieuwe vrienden. De wolven van Schicht zijn weer van de partij, maar ook de tweekopgier Shriekk is enorm trouw aan zijn vrienden. Kees kwam ook nog even voorbij, dat was kort maar krachtig! (eigenlijk had ik meer van Kees verwacht, of moet ik zeggen: gehoopt). Terra is een personage waar ik echt heel vrolijk van werd. Zijn positieve instelling heeft me vaak doen lachen terwijl zijn vrienden denken dat hij niet spoort.

Er zijn veel personages, af en toe moest ik er even een opzoeken, omdat ik het niet meer wist. Dit kan heel gemakkelijk via de verklarende woordenlijst, achterin het boek.

De hele wereld is prachtig op papier gezet, je ziet alles zo voor je. Het is (goed) spannend ( Maar als lezer gun je de personages ook een beetje rust. Dus de rustige momenten, zijn zeer begrijpelijk).
Het verhaal zit vol met magie en aparte wezens. Te veel om op te noemen.

De grens tussen goed en kwaad ligt af en toe op het randje. Op het eerste gezicht kan een volk of wezen gevaarlijk lijken. Maar dat blijken ze dan niet te zijn. Je waarneming kan je voor de gek houden. Dit gebeurt in het echte leven ook. We noemen snel iemand slecht, maar interpreteren het gewoon verkeerd. Dit kan ook betekenen dat een personage iets doet, waarvan je denkt : dát is op het randje. MAAR hoe had ik het dan gedaan? Heerlijk om zo te kúnnen meedenken!

Ik kan er uren over door schrijven. Maar deze wereld kun je beter zelf induiken.

Hun reis naar antwoorden, voert een gedeelte van het genootschap naar Efra. Deze prachtige stad, onder De grond wordt bijna met de grond gelijk gemaakt. In dit boek kom je in veel vechtscenes terecht. Een ervan is aan het einde. Het is echt een epische strijd op De grond, maar ook in De lucht. De Noordpiraten hebben namelijk luchtschepen, hoe kan Akam hun verslaan? Het eindigt dan ook open en je kijkt uitnaar het volgende boek. Dit boek is in mijn ogen net zo sterk en goed als de eerste, dus krijgt het daarom ook 4****

Deze prachtige wereld vol met magie, kan ik iedereen aanraden. Griselda wil alle macht In haar handen krijgen. William en Martha, hun tantes en een aantal andere reisgenoten, vervolgen hun weg.

In dit tweede boek van deze prachtige serie, ga je verder waar het eerste boek stopte. William zijn leven is in gevaar. Hij is nog steeds in een diepe slaap , zullen ze hem wakker krijgen, voordat het te laat is?

Ze volgen aanwijzingen naar een hopelijk goede toekomst. Deze zijn op magische en cryptische manieren verstopt. Soms zo moeilijk dat ze geen uitweg meer zien. Maar ze moeten Terra Fabula redden van de ondergang. Dat zijn ze hun familie verplicht, maar ook de mensheid. Terra Fabula is namelijk de bron van verhalen en sprookjes. De wortels komen daar vandaan, en moeten blijven bestaan. Waar zou de mens zijn zonder prachtige fantasche verhalen?

Het boek zit vol actie en leuke humor. Ook zitten er weer aparte dingen in, je boek gaat namelijk aan de loop… pas op voor magische spreuken tijdens het lezen. Je weet nooit wat je kunt verwachten als je de bladzijde omslaat! Het is echt origineel. De extra’s bij het boek, zijn ook zeer gaaf. Het lezen is echt een feestje.

Door de actie, kun je het boek niet meer wegleggen. Een echte pageturner. Ik ben fan van Deze prachtige fantasy wereld. Je kunt alles zo voor je zien en uren verdwalen in Terra Fabula.Dikke 5*****

Garvin Pouw- Schaduw Koningin

In dit boek, ga je mee naar een prachtige wereld. De Valta is een mooie groene wereld. Een woud met verschillende lagen, zo ver je kijken kunt, in de hoogte en de breedte. Op elke laag kun je andere wezens aantreffen. Vrij laag kun je de meernimf Nive vinden. Zij leeft in een Kjenna, nadat ze heeft moeten vluchten toen haar eigen dorp werd weggevaagd. Nive heeft een goede vriendin: Nakisa. Als het noodlot ze treft, besluiten ze om het tegen te werken. Het woud valt langzamerhand ten prooi aan de duisternis. De machtige Isinger heeft een boosaardig plan, er zal geen licht meer overblijven. Hij stuurt Fellkra achter de twee nimfen aan. Fellkra is een donkere nimf en ze gehoorzaamd haar heer. Ze rijdt op een eenhoorn en heeft een bijzonder zwaard. Dit zwaard speelt een vrij grote rol in het verhaal.

Droomvlucht, je kent het wel uit de Efteling. Dit gevoel gaf het eerste deel van het boek mij helemaal. Het is zo beeldend op papier gezet. Het bladerdak is zo dik, dat de zon veel lagen niet bereikt. Maar de bomen hebben spiegelblad. Zweefmeren, zijn ook zo prachtig. Dit boek is zo origineel! Ook zijn er veel huisjes en touwbruggen en bloemenpracht. Maar als de duisternis zijn intrede doet, verdwijnt deze wereld. De duisternis slokt elk beetje licht op. Er komen bloeddorstige wezens voor in de plaats. Als lezer voel je dat de tijd dringt. Is er nog wel een puntje licht over in de duisternis? Of is deze wereld voorgoed verdorven? Het geeft deze fantasy een Dystopisch tintje.

Er komen veel wezens en soorten nimfen voorbij, door het beeldend schrijven, kun je er een goed beeld van vormen. Ik vind zelf de Skiffen erg leuk. Mijn favoriet is dan ook Rezka.

Het boek zit ook vol met magie. De planten zijn bijzonder, maar Ayen is ook een geweldig goed neergezet personage. Wat ik ook prachtig vond waren de draken: De leegte- ademers. Zij kúnnen iets doen, dat ik nog nooit in een boek heb zien voorbij komen. Duim omhoog! Sommige personages komen pas wat later in het boek voorbij.

De strijd op het eind is ook echt episch! Je zit op het puntje van je stoel. Het boek zakt geen moment in. Je blijft in het verhaal gezogen worden. Dit is een pareltje voor in je boekenkast, als fantasy lezer. Ik hoop nog veel te lezen van deze auteur in de toekomst.

Na het lezen van dit dikke boek, had ik het idee, dat ik een hele serie had uitgelezen. Hij stopt gewoon alles in een boek en dat is bijzonder knap. Je moet alleen wel je aandacht bij het verhaal houden. Er gebeurt veel en het zit bomvol actie.
Eigenlijk kan ik nog urenlang doorpraten over dit boek. Maar je moet de Valta echt zelf gaan beleven! Dikke 5*****sterren.

———————————————————–

Charles Dickens – Het Carillon

Mark van Dijk.
Dit is het tweede boek dat Mark van Dijk heeft uitgebracht met een vertaling van een Charles Dickens verhaal. Het gaat over Trotty, hij is een kruier en heeft geen cent te makken. Hij is straatarm. Hij is dol op zijn dochter Meg. Hij hoort de klokken van Het Carillon dingen zeggen. Ze zeggen allerlei dingen. Als zijn dochter een aanzoek heeft gehad van en aanbidder, staat zijn leven op de kop. De rijke klasse bemoeit zich ermee. Zij kijken naar arme mensen alsof ze niks waard zijn. De wereld is van hun. Het verschil tussen rijk en arm wordt hier goed benadrukt. Alles speelt zich af in een echte Dickens sfeer. Trotty besluit naar het Carillon te gaan. Hij hoopt dat alles weer goed komt. Hier krijgt hij de toekomst te zien. Het heeft ook een beetje de sfeer van a christmas Carol hierdoor. Het is een verhaal waar je ook nog eens iets van kunt opsteken.
Ik kan me voorstellen, dat het vertalen van dit boek een grote klus is geweest. Maar het is nu zo op papier gezet dat Het vlot leest. Het raakt je, dit verhaal. Je komt er achter dat je het nog zo slecht niet hebt. De wereld kan ook vandaag de dag wel wat meer menslievendheid gebruiken! Want we kijken echt anders naar mensen en veroordeelden ze snel. Dit is een verhaal over geluk en ongeluk. Je moet zelf maar gaan lezen, wat de uitkomst gaat worden.
Is er extra uitleg nodig? Dan staan er noten onderaan de bladzijde met de betekenis.
De illustraties zijn echt weer prachtig en scènes uit Het verhaal. In kleur en zwart wit. Hardcover met leeslint. Gouden letters aan de voorkant. Echt mooi!
Het verhaal speelt zich af rond de feestdagen. Dit boek kun je altijd lezen. Het hoeft niet persé rond kerst en oud en nieuw. Ik heb hem precies er tussen in gelezen.