Gastrecensent: Conny Schelvis-Mens over Verhalenvertellers 2

Titel Verhalenvertellers 2
Uitgeverij Macc
Diverse auteurs
Isbn 9789078437727

De bundel Verhalenvertellers is de tweede uit deze reeks. De bundel bevat een tiental korte verhalen van auteurs uit Nederland en Vlaanderen. De geweldig mooie cover is gemaakt door Tais Teng. Ik heb grote bewondering voor zijn illustratie talent. Vaak is een cover van zijn hand voor mij al een reden een boek te lezen.

De auteurs uit deze bundel zijn mij niet allemaal onbekend en wat betreft degene waar ik niet eerder wat van gelezen heb is een kort verhaal altijd een prima kennismaking met een auteur en zijn werk.
Voor elk verhaal staat er een foto van de auteur en een kleine beknopte biografie.

Johan Klein Haneveld staat in de deze bundel met twee verhalen: “ de schat van Mars’ en “Misrekening”. Hij heeft een prettige vertelstijl en altijd een goede opbouw in zijn verhalen waar het milieu altijd wel een rol lijkt te spelen. Zo ook in ‘ de schat van Mars” waarbij het einde wat voorspelbaar is maar door de goede spanningsopbouw is dat niet erg. “Misrekening” vond ik persoonlijk wat beter.

Theo Barkel schreef ‘ de Martiaansse connectie’ en als eerste vond ik het wel leuk dat een van de personages de naam Wells draagt en er ook een verwijzing naar “ War of the Worlds” is. Het verhaal heeft een prima introductie waardoor je als lezer voldoende informatie hebt om het te volgen. Het gegeven in dit verhaal waarbij iemand jaren later in dezelfde maatschappij terecht komt vond ik prima gevonden maar voor een kort verhaal had het wat minder uitgebreid gemogen. Het tempo van het begin in het verhaal zwakte wat af waardoor ik toch wat minder geboeid bleef doorlezen. Met een paar pagina’s minder had er wat meer tempo ingezeten en had het voor mij prettiger leesbaar geweest.

“Uitvaart op planeet Zonnebloem” van Jaap Boekestein is voor mij de favoriet uit deze bundel. Het is luchtig en met wat zwarte humor waar ik wel van houd. Er zijn twee bedrijven die zich bezig houden met uitvaarten en laatste-levenswensen waarbij de een de klassieke uitvaart kan regelen en de ander de ‘moorden en zelfmoorden’. Ze verwijzen de klanten naar elkaar door zodat ieder een waardige uitvaart kan krijgen. De uitvaart op planeet Zonnebloem is die van de Dondergod Votkan en zijn liefdesgodin regelt dit met meneer Curillius zodat het een mooie klassieke begrafenis kan worden. Helaas is het testament zoek maar meneer Morty van de andere uitvaartmaatschappij is op de hoogte van de laatste wensen van de Dondergod en op een bijzondere wijze kruisen de paden van beiden uitvaartverzorgers.
Het laat zich lezen als een verhaal uit de ‘griezelbus’ maar dan voor volwassenen.

“ Requeim voor Julie” van Karel Smolders en ‘Het gedicht dat overnieuw moest “ van Vince Penders waren niet iets voor mij. Het was mijn kennismaking met beiden auteurs maar in het eerste verhaal kon ik niet zo inkomen en het tweede was op rijmvorm en vond ik eerder vermoeiend dan vermakelijk. Het is wel een makkelijk rijm hoor maar niet mijn ding. Ook vind ik het ook nooit zo geslaagd als men namen van bestaande mensen ( in dit geval politici) meenemen in een fantasy verhaal maar dat is een persoonlijk iets van mij .

Martijn Kregting was tot dit verhaal “ daar bij de sterren” mij ook onbekend maar dit was een prettige kennismaking met zijn werk. Van hem zou ik graag meer willen lezen. Een ontroerend verhaal van een vader en de liefde voor zijn (zieke) dochter. Het maakt het SF verhaal persoonlijk en de manier van vertellen vond ik erg mooi. De emoties van de vader en dochter komen er goed tot zijn recht en het heeft een goede opbouw en prima einde. Zo moet een kort verhaal wezen. Alles weten te vertellen met voldoende woorden in een opbouw naar een mooi en afgerond einde. Ik ben zeer benieuwd naar ander werk van deze auteur.

“ Rozen hebben doornen” van Nanoek Kira is een verhaal over draken en krijgers. Persoonlijk ben ik een beetje ‘drakenmoe’ dus stapte ik misschien verkeerd in bij dit verhaal. Mijn eerste reactie is dan al snel ‘ alweer iets met een draak’. Na het lezen vond ik het wel aardig maar ik denk dat als ze dit als basis zou nemen voor een “ gewoon boek” het beter onder woorden kan worden gebracht. Voor een kort verhaal mist het gewoon iets.

Gerd Goris schreef eerder “ Goedzo en de zoeker”. Dit debuut heb ik eerder op mijn blog besproken en het was een aardig debuut maar kwam hier en daar wat betuttelend en oubollig over. Dit verhaal ‘ de Meesterproef ‘ speelt zich af in die zelfde wereld als dat boek en bekend met dit verhaal was ik ook al bekend met de schrijfstijl van de auteur. Het verhaal is compleet zelfstandig te lezen maar past ook goed bij dat boek. Hoewel niet heel origineel is het wel aardig ( ja en weer een verhaal met een draak). Mocht je na het lezen nieuwsgierig zijn is het boek een aanrader.

De bundel wordt afgesloten met een top verhaal van Jaap Boekestein & Tais Teng. Al eerder las ik iets van dit duo en het is een goede combinatie. Samen weten ze een goed verhaal neer te zetten. Wat klopt van het begin tot het einde. “een kring van cantharellen “ is een mooi fantasy verhaal wat je zou kunnen wegzetten als een sprookje. Ze weten de lezer te boeien van begin tot einde !

De bundel heeft voor mij zeer uiteenlopende verhalen waarbij “ een kring van cantharellen “ en “ uitvaart op planeet Zonnebloem” er voor mij uitsprongen. Ik geloof dat ik gewoon het werk van Jaap Boekestein enorm waardeer.
De verhalen uit de bundel zijn uiteenlopend en daardoor zal er ongetwijfeld wel voor een ieder wat tussen zitten. Maar juist door de enorme verschillen in de verhalen ( qua leesbaarheid, originaliteit en niveau) vind ik het lastig om de bundel in zijn geheel te beoordelen. Vandaar mijn drie sterren voor deze bundel.

Conny Schelvis

1 thoughts on “Gastrecensent: Conny Schelvis-Mens over Verhalenvertellers 2

  1. Pingback: ” Verhalenvertellers 2″ diverse auteurs | conniesboekkies

Reacties zijn gesloten.