Theo Barkel & Johan Klein Haneveld – De quantum detectives

Tijdens een restauratie klus, vinden de medewerkers een kist. Het zit ingemetseld in een muur. Als ze de kist openen, ligt er een bijna vers lijk in. Dat is gewoon onmogelijk, omdat het gebouw al dik 10 jaar oud is. En het lijk is daar te vers voor. Wat is er aan de hand……ze denken aan een maffiamoord…. maar zodra het lijk op de snijtafel ligt, worden er snel dingen duidelijk. Dingen, die gewoon niet zouden, moeten kúnnen. Vanaf dát moment gebeuren er zeer vreemde dingen. Op somige plaatsen vinden er onverklaarbare storingen plaats. Dat wil je liever niet op bijvoorbeeld: een kerncentrale! Detective Nadine Sanders wordt op de zaak gezet. Ze wil dit tot op de bodem uitzoeken.

Het is echt super spannend! Een echte pageturner! Ik kon het niet meer wegleggen. Ik moest verder lezen…. De hele setting is ook zo gaaf. De toekomstige wereld maakt gebruik van zeer interessante technische snufjes. Autorijden is heel anders, dan je gewend bent. En de wereld lijkt ook nog eens geheimen te verbergen. Echt een supergoed boek. Hier word ik nu echt enthousiast van!

Je kunt ook denken, tijdens het lezen: wat als? Als dit echt zou zijn… Hoe zou jij dan naar de wereld kijken? En naar de mensen om je heen? Zo’n aspect, in een boek is altijd fijn. Daar kan ik echt van genieten!

Je kunt als lezer geen moment merken, dat het door twee auteurs is geschreven. Het verhaal sluit naadloos op elkaar aan. Het klopt als een bus. Je wordt van af het begin in het verhaal gezogen. Eigenlijk wil je het in een ruk uitlezen.

Het heeft veel sciencefiction elementen. Ik hou er echt van. Ze zetten met dit boek, de Nederlandse sf wel weer op de kaart. Dit is een aanrader voor iedereen die van spanning en sf houdt. Het verhaal laat je niet meer los. Het is ook enorm interessant om een kijkje in de eventuele geschiedenis van ons landje te nemen. Het doet futuristisch aan, maar ook een beetje dystopisch. Ik weet niet of ik er in zou kunnen leven. Het lijkt mij namelijk geen fijne toekomst.

De cover is ook goed bedacht. Deze past helemaal in Het verhaal. Een lijk op een snijtafel. Dat is een scene uit het boek.

Ik vond het een topper. 5 dikke sterren!*****