Johan Klein Haneveld- Het denkende woud

In deze young adult, stap je in een science-fiction, dystopische wereld. De mens heeft, de aarde bijna helemaal verwoest, totdat er een bijzonder woud ontstaat. Een groep mensen woont en leeft in dat woud. Ze dienen het woud. Lilian is er daar een van. Het woud voorziet de mensen in al hun levensbehoeften. Lilian heeft een broetje Samel, die steeds in de problemen komt. Ze moet hem regelmatig uit de moeilijkheden halen. Het woud houdt dingen voor hun achter. Lilian komt daar op een dag achter. En vanaf dat moment, wil ze weg uit het woud.

Je zult wel denken: een denkend woud??? Maar dit woud kan echt nadenken en communiceren. Het is zeer origineel bedacht. Ook zet het hele verhaal je aan het denken (iets waar deze auteur, heel erg goed in is), zijn wij wel goed bezig? Zijn de mensen, de ondergang voor de aarde?

In dit verhaal staan twee groepen, lijnrecht tegenover elkaar. Dat is ook echt iets van deze tijd. Je moet een kant kiezen. Maar eigenlijk is dat nog niet zo makkelijk. Welke kant kies jij?

De technische snufjes, vind ik echt heel erg goed bedacht. Het boek was voor mij een eerste klas pageturner! Het verbaast mij altijd weer, dat deze auteur, steeds weer met originele verhalen komt. Maar hij doet het gewoon weer!

De schrijfstijl bevalt mij prima, ik zat echt in het verhaal. Het liet mij niet meer los. Het zet je aan het denken…Wat is er goed? Wat is er slecht? Wat is menselijkheid? Maar vooral: wat betekend de natuur voor ons…..En wij voor de natuur?

Het krijgt van mij 5 dikke sterren!*****.